Mijn naam is Annika Meekel, geboren in 1980 en woonachtig met mijn man en kinderen in Haarlem. Ik ben een enthousiaste en gedreven adviseur in het Sociaal Domein, met veel kennis en ervaring op het gebied van armoede en schuldhulpverlening. Ik haal er veel voldoening uit om gemeenten te ondersteunen met mijn kennis en inzichten. Ik vind het leuk beleid te maken wat in de praktijk uitvoerbaar is.
Ik ben sinds 2004 werkzaam in de schuldhulpverlening waarbij ik mijn ervaring op zowel directieniveau als uitvoerend niveau heb opgedaan. Ik weet wat goed gaat en wat fout gaat. Ik weet hoe er efficiënt gewerkt kan worden, zonder in te hoeven leveren op kwaliteit. Daarnaast is mijn kennis in het vakgebied uitstekend en door de taken die ik binnen de NVVK heb vervuld, heb ik een breed netwerk. Al deze factoren kan ik benutten om te doen wat ik echt leuk vind: zelfstandig ondernemen. Ik richt me daarbij niet tot schuldhulpverlening alleen. Sociale dienstverlening vraagt om een brede aanpak waarin schuldhulpverlening een belangrijke positie inneemt. Een integrale aanpak rondom schuldenproblematiek is essentieel voor een duurzame oplossing en daarom werk ik in de gehele breedte van het Sociaal Domein.
Na mijn studie Sociaal Juridische Dienstverlening ben ik aan de slag gegaan bij Bureau Rechtshulp. Daar heb ik mensen geholpen met uiteenlopende hulpvragen en vooral de schuldsaneringskant trok mij aan. Het werkveld beslaat verschillende rechts- en beleidsgebieden en aan de doelgroep kan een prachtige regeling worden geboden. Zodoende ben ik in 2004 begonnen als schuldhulpverlener. Met veel enthousiasme heb ik intakegesprekken gehouden, regelingen van A tot Z uitgevoerd en een enorme caseload opgebouwd. Ondertussen was ik altijd bezig met het verbeteren van de werkwijze en het aansturen van collega’s. Mijn functie als manager is bijna als vanzelf ontstaan.
Ik onderscheid mijzelf door samen te werken met andere beleidsterreinen en mijn praktische kennis en vaardigheden. Ik ken de doelgroep, de meest gangbare softwaresystemen, de schuldeisers, de hulpverleningsketen, andere beleidsterreinen, enzovoort. Doordat ik overzicht kan houden over het geheel, maar ook de details in de gaten houd kan de opdrachtgever erop vertrouwen dat het gewenste resultaat wordt behaald en de opdracht naar alle tevredenheid wordt uitgevoerd.
Mijn werkzaamheden als zelfstandig ondernemer zijn uiteenlopend. Zo heb ik van 2015 tot 2022 als auditor voor de NVVK gewerkt en heb ik meer dan 50 leden bezocht en beoordeeld aan de hand van de wet, gedragscodes, modules en het toetsingskader. Daarnaast heb ik veel beleidswerk gedaan. In 2017 heb ik voor gemeente Teylingen het beleidsplan integrale schuldhulpverlening geschreven en vervolgens een implementatieplan opgesteld. Voor gemeente Hillegom heb ik in 2018 meegeschreven aan het beleidsplan voor Volksgezondheid. Het interessante voor mij was vooral dat “positieve gezondheid” veel raakvlakken heeft met schuldhulpverlening. Voor gemeente Lisse heb ik in 2019 geschreven aan de Armoedenota en in 2020 heb ik een tussentijdse evaluatie uitgevoerd naar het armoedebeleid in Teylingen. In de eerste helft van 2021 heb ik een evaluatie uitgevoerd naar het schuldhulpverleningsbeleid in Hillegom, Lisse, Teylingen en Noordwijk. Van januari 2021 tot en met januari 2022 heb ik gewerkt als beleidsadviseur schuldhulpverlening bij de OVER-gemeenten (gemeente Wormerland en gemeente Oostzaan). Het implementeren van de nieuwe Wgs en vroegsignalering waren mijn belangrijkste taken. Begin 2022 ben ik aan de slag gegaan als Implementatiemanager Hersteloperatie Toeslagen bij VNG. Een hele mooie uitdaging in een mooi team. Ook verricht ik als sinds 2015 werkzaamheden voor EVC Centrum Nederland als assessor, portfoliobegeleider en her- beoordelaar. Dat zijn fijne doorlopende opdrachten, die ik naast mijn andere werkzaamheden kan doen.
Als vrijwilliger zet ik me in als buddy bij FiKKS, waarbij ik mensen help bij het voorkomen van problematische schulden of help om deze op te lossen.
Ik vind het belangrijk dat ik mijn kennis op peil houd en mezelf blijf ontwikkelen. Daarom bezoek ik regelmatig studiedagen en professionaliseringsbijeenkomsten. In 2021 heb ik mijn Master Bestuurskunde behaald met een interessant afstudeeronderzoek naar hoe de toegang tot schuldhulpverlening effect heeft op het vervolgproces en andere beleidsterreinen.
Meer weten over mijn afstudeeronderzoek naar de effecten van de toegang tot schuldhulpverlening op het vervolgproces en andere beleidsterreinen? Ik kom er graag meer over vertellen!
Omdat de zaken erg goed gaan en ik het steeds drukker krijg, werkt per 1 januari 2019 mijn man Pascal Kool mee in mijn onderneming. Hij helpt me met de administratieve taken en deze website, zodat ik meer tijd heb voor mijn uitvoerende werkzaamheden.
Kijk ook eens op mijn LinkedIn pagina: https://nl.linkedin.com/pub/annika–meekel/16/708/8b1
Of lees mijn afstudeeronderzoek Eindscriptie Master Bestuurskunde – De effecten van de toegang tot schuldhulpverlening – Annika Meekel
Voor Sociaal Bestek heb ik een artikel geschreven over mijn onderzoek en is hier te lezen: De effecten van de toegang tot schuldhulpverlening – Sociaal Bestek
Ik onderscheid mijzelf door samen te werken met andere beleidsterreinen én door mijn praktische kennis en vaardigheden.